33 évvel ezelőtt kezdődött. 33 év komoly idő, egy emberöltő. Akik abban az időben születtek, ma már gyermekeiket sétáltatják. Ismét új generáció indul a felnövekvés útján.
Egy intézmény született azokban az években Százhalombattán, pontosan 1985-ben. Még az előző rendszer politikai, társadalmi, gazdasági környezetében, de tartalmában már sok új gondolatot hordozva magában. Olyan városvezetés, iskolavezetőség, tantestület tette le az első téglákat mind fizikális, mind szakmai értelemben, amely következtében létrejövő szellemiség a mai napig meghatározza az immár 30 éve a város legnagyobb, az Érdi Tankerület egyik legnagyobb, viszont minden viszonylatban a legösszetettebb iskolájaként működő intézményünk mindennapjait, fejlődését.
“A jövő nem az a hely, ahova megyünk,
hanem az, amit mi alkotunk meg.
Az odavezető utat nem megtaláljuk, hanem megépítjük.”
John Schaar
Hogyan is kezdődött iskolánk élete 33 évvel ezelőtt??
1985 szeptemberében kezdte meg működését jelenlegi iskolánk 3. Sz. Általános Iskola néven. Az 1985-86. tanév szeptember 1-jén 1120 tanuló és 77 pedagógus vette birtokba a korábban a 2. Sz. Általános Iskola „B” épületét önálló intézményként, amely a tekintélyes gyermeklétszámhoz eleve kicsinek, szűknek bizonyult. Az alsó tagozat 3-4. évfolyamos osztályai helyhiány miatt a közeli BMK épületének tantermi célokra kialakított helyiségeiben nyertek elhelyezést a délelőtti tanítási órákra. Itt is igaz: az élet ismétli önmagát.
Intézményünk önállósulásakor azonnal felvállalta a városi intézmények között a MÁSságot. Most is különbözünk a többi intézménytől, hiszen legnagyobb, legtöbb programot nyújtó és a legösszetettebb városi oktatási intézmény vagyunk. De konkrétan mire is gondoltam a MÁSsággal: iskolánk látja el 1985-től városi szinten az enyhén értelmi fogyatékos tanulók képzését.
Az 1986-87-es tanévtől indult el a szintén városi beiskolázású emelt szintű ének-zene oktatásunk, aminek kapcsán azonnal meg is alakultak kórusaink.
Ugyanebben a tanévben indítottuk el az ÉKP előzményeként a NYIK programot, majd 1 év múlva a teljes ÉKProgramot, mely először 5., majd később 3. osztályig volt egész napos rendszerű.
A 80-as évek végén, 90-es évek elején országosan is jelentkező új pedagógiai irányzatok, az önállósulásra, autonómiára való törekvés elérte iskolánkat is. Az akkori iskolavezetés megtalálta a megfelelő hosszú távra is tervezhető célt: a gimnáziumi képzés beindítását.
Az 1992/93. tanévben indítottuk az első nyolc évfolyamos gimnáziumi osztályunkat – minisztériumi engedéllyel -, amelyet az ÉKP programnak köszönhetően a korai tehetség felismerés és gondozás hívott életre. Az első évben kimondottan a negyedik évfolyamot végzett osztályaink tehetséges tanulóiból válogattunk ebbe az 5. osztályba.
A későbbi években a város és a környező települések általános iskoláiba is eljuttattuk felvételi tájékoztatóinkat. A jelentkezési létszám 2-2,5-szeres az évfolyamonkénti 1-1 osztályba. 2000-ben érettségizett az első végzős osztályunk.
A társadalom, a tudomány, a technika folyamatos változása természetesen megköveteli az oktatás céljainak, prioritásainak változtatását is. Az időközben 2000-től – a város intézményeiben elsőként – bevezetett minőségfejlesztés is egyértelműen jelezte a fő partnerek (szülők) igényeinek változását, növekedését: szükségét érezték a kiemelt nyelvi és természettudományos képzés beindításának.
1995-től indult az emelt szintű nyelvi képzés a 9. évfolyamon, majd 2001-től a természet tudományos emelt szintű képzés.
A későbbiekben az országos és E. Uniós változások a nyelvi képzés további erősítését követelték az oktatástól. Ennek hatására beindítottuk 2007-ben az angol NYEK osztályt a 9.évfolyamon. Majd 2014-től a 9. évfolyamtól a matematika-informatika emelt óraszámú képzést, 2017. szeptemberétől pedig az emelt szintű biológia képzést indítottuk el, amelyeket most próbálunk.
Legutóbbi Helyi Tantervi módosításunk az első osztálytól felmenő rendszerben kiépülő emelt óraszámú informatika oktatás, amit 2018.szeptemberétől vezetünk be.
Közben más területen is igények merültek fel a szülők részéről: a tanulásban és értelmileg akadályozott tanulók oktatása terén.
1992-ben indult a városban a középsúlyos értelmi fogyatékosok képzése. A középsúlyos tanulókat a 2006/2007-es tanévtől az enyhén értelmi fogyatékos tanulókkal együtt, integráltan oktatjuk.
2006-ban került átadásra az intézmény új telephelye a Regionális Autista Központ, mely 12 fő autista tanuló oktatását és nevelését teszi lehetővé. Az autizmussal élő tanulók száma fokozatosan nő, így az SNI tagozatban autista integrált tanulókat is külön csoportban nevelünk, oktatunk.